SEOscoren in Google

JE WEBSITE IN DE GOOGLE TOP 10

Zoek eens in Google op je bedrijfsnaam plus je vestigingsplaats ...

Ja hoor! Een grote kans dat je al in de top 10 staat! Maar waar het natuurlijk om moet gaan is met welk zoekresultaat sta je in de top 10? Want klanten die jou en je bedrijfsnaam nog niet persoonlijk kennen, gaan deze woorden niet spontaan niet in het zoekscherm intypen. Helaas.

Er zijn vele miljoenen websites die met elkaar wedijveren om een vermelding op de eerste pagina van de Google-zoekresultaten. Maar met slechts 10 plaatsen per zoekresultatenpagina te vergeven, kun je vast aanvoelen dat dit geen koud kunstje kan zijn! Veel van de gespecialiseerde bedrijven die je een top-10 plaats garanderen, kunnen dit alleen op eigen (sorry, zakelijk minder betrouwbare,) voorwaarden.

Wat moet je met unieke zoekwoorden die toch niemand gebruikt of met zoekwoorden die niet tot verdere actie leiden?

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel Search Engine Optimalization (SEO) genoemd is een razendpopulair, maar zeker ook overschat, middel om bezoekers en klanten naar je site te trekken. Je kunt het beschouwen als een hulpmiddel, maar zeker niet als een 'garantie' waarmee je iedere website succesvol maakt. 
Zaken als 'unieke content', vormgeving en sterke tekstinhoud zijn even belangrijke ingrediënten voor een goede website. Toch is het zinvol om enig inzicht te hebben in hoe een zoekmachine als Google werkt. Wij geven je een beeld en overzicht van actuele, praktische tips waarmee je je vindbaarheid verbeterd. Of in ieder geval meer inzicht krijgt in deze materie! Wil je nog beter scoren in Google, maak dan gebruik van video.

3-STAPPENLAN VOOR EEN TOP 10 NOTERING IN GOOGLE:

 1DE JUISTE WOORDEN GEBRUIKEN

Met welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Jij kent je markt, maak er echt werk van. Een top-10 notering op het zoekwoord MP3 speler is nagenoeg onmogelijk. Een top-10 notering op de zoekterm "de goedkoopste MP3 spelers in Breda", geeft een veel grotere kans op een hoge notering. Daarbij ben je waarschijnlijk minder geïnteresseerd in een Japanner die op "MP3" zoekt. Deze koopt naar alle waarschijnlijkheid toch niet bij jou. Iemand die zoekt op "MP3 speler in Breda" is de vis die je wilt vangen.

Wanneer je deze zoekwoorden ook nog eens vet maakt in je H1 (=belangrijkste hoofdregel), is het voor Google duidelijk dat dit belangrijke tekstinformatie op je website is. Loop de teksten op je website eens na en kijk of je belangrijke zoekwoorden genoeg aandacht geeft.

2ZORG VOOR LINKS

Hoe meer er naar je site gelinkt wordt, hoe beter Google je zal beoordelen. De inhoud van je site is belangrijk. Veel andere sites linken naar jouw site omdat daar specifieke informatie te vinden is. De Google-techniek is wel zo slim dat er een bepaalde relevantie tussen de linkende sites moet zijn. Stel: je hebt een website voor de verkoop van modeltreinen. Een link naar jouw site, via de website van een kapper, heeft dan minder relevantie dan een link van een forumwebsite over modeltreinen.

Als je op zoek gaat naar partijen die naar jou site willen linken, zorg dan voor relevante websites. 

In internet-etiquette geldt: voor wat hoort wat. Het is gebruikelijk dat wanneer je vraagt of iemand naar je site wil linken, je als wederdienst ook een link terugplaatst.

 

3ZORG VOOR INTERESSANTE EN NIEUWE INHOUD OP JE WEBSITE

Google geeft je site een betere score wanneer je unieke inhoud hebt op je site. Zorg ervoor dat je teksten zelfgeschreven zijn en niet gekopieerd zijn van andere websites. Google herkent dat en zal je strafpunten geven. Met deze strafpunten kom je lager in de zoekresultaten te staan. 

Zoekrobots bezoeken je website regelmatig om te kijken of alles nog klopt. Als je de inhoud van je website regelmatig ververst, betekent dit dat je site actueel is. Hoe vaak je website bezocht wordt door een robot, hangt af van meerdere, onbekende factoren. Als je regelmatig nieuwe informatie op je website plaatst, zal de zoekmachine eerder terugkomen om je website te indexeren en de zoekresultaten te updaten. Is de laatste informatie van maanden geleden dan blijft de zoekrobot langer weg. Heb je dan een keer urgent nieuws te melden dan duurt het veel langer voordat dit nieuws in de zoekmachine wordt opgenomen.

domeinnaam registreren